Wat is design thinking en waarom is het belangrijk

Design thinking is het bedrijfsleven een steeds vaker voorkomende term. Omdat bedrijven steeds meer willen innoveren, is de toestroom aan nieuwe ideeën groeiend. In dit artikel leggen we uit wat de design thinking methode is en waarom het zo toeneemt aan populariteit. Meer weten over de design thinking methode? Lees dan gauw verder. 

De methode 

De design thinking methode is een manier om te achterhalen waar jouw klant als ondernemer echt behoefte aan heeft, op basis van empathie en waarbij de mens dus centraal staat. Een probleem, of oplossing voor een behoefte van een klant, wordt aan de hand van zoveel mogelijk informatie verzameling vastgesteld. Door alle stakeholders te betrekken en zoveel mogelijk vragen stellen en interviews af te nemen, kan een concept of proces zo worden geschaafd, dat de wens van de klant precies aan kan worden voldaan. De methode kent in principe geen vast protocol, maar in de basis staan een aantal aspecten centraal. De methode bestaat namelijk uit een aantal processen die gevolgd dienen te worden: 
  • Empathie en inzicht In de eerste fase van het proces leert men begrijpen wat de menselijke behoefte is van alle stakeholders, of betrokkenen. Denk hierbij aan de klanten, medewerkers en de opdrachtgevers.
 
  • Definiëren en vaststellen van het probleem Hierin wordt bepaald wat het probleem is van de klant. Zo kan het product de dienst worden aangepast op de oplossing van het probleem. 
  • Ideeën genereren Door zoveel mogelijk ideeën te verzamelen en uit te werken, komen de meest creatieve concepten vanzelf bovendrijven. 
  • Prototype en testen In deze fase worden de ideeën en concepten in prottotypes verwerkt en getest. Voldoet het product of de dienst aan de eisen? Moeten er aanpassingen gemaakt worden? 
  • Pitch-perfect presenteren Als alles naar behoren functioneert op basis van de tests en klaar is voor implementatie, is het tijd om het product zo goed mogelijk verkocht te krijgen. De perfecte pitch, om alle potentiële klanten te overtuigen.
  Omdat de design thinking methode een efficiënte, gestroomlijnde manier is van strategiebepaling, en de resultaten door de jaren heen zo goed gebleken zijn, begint deze methode steeds populairder te worden. Door alle mogelijke miscommunicatie uit te sluiten, wordt namelijk veel tijd, geld en energie bespaard.

Workshops

Heb je interesse in de design thinking methode? Je kunt hele toffe design thinking workshop volgen om deze theorie zelf toe te kunnen passen. Deze trainingen worden in binnen- en buitenland gegeven. Zo kun je voor jezelf, of voor personeel deze veelgebruikte en razend populaire methode gaan leren en toepassen in de praktijk. Je zal aan de hand van cases en oefeningen leren door te doen, en zo zelf de theorie gaan begrijpen. 

Meer weten?

Wil je meer weten over de design thinking methode? Bijvoorbeeld hoe de theorie in praktijk kan worden gebracht? Dan raden wij de workshop aan. Er zijn prachtige boeken geschreven en er is veel over te vinden op het internet. Toch is gebleken dat de beste manier om het te integreren in je eigen bedrijf en succesvol toe te passen, is door het te gaan doen. Leren door te doen is iets wat in de workshop centraal staat. Zware, diepe materie is vaak interessant, maar minder makkelijk toe te passen in de praktijk.